بازسازی میل لنگ

بازسازی میل لنگ | تعمیر میل لنگ

میل لنگ قطعه ای در موتورها می باشد که تبدیل حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می کند. بازسازی میل لنگ مورد مهمی است که صاحبان صنایع همواره در این مورد مشکل داشته اند. میل لنگ قطعه حساس و گران قیمت است.

مورد مهم در خصوص بازسازی میل لنگ نحوه انجام این کار است. نحوه ساخت میل لنگ در افزایش طول عمر و نحوه کارکرد آن بسیار موثر است. این قطعه در حرکت خودرو بسیار مهم است و نقش اساسی در حرکت دارد.

میل لنگ معمولا به وسیله یاتاقان روی بلوک سیلندر سوار می شود که قطعه به نام بغل یاتاقانی خلاصی یا لقی طول میل لنگ را تنظیم می کند. میل لنگ دارای لنگ ها یا نقطه های اتصال متحرک یا ثابت است. لنگ ثابت به وسیله یاتاقان ثابت روی بلوک سیلندر بسته می شود و فقط حرکت چرخشی دارد.

لنگ های متحرک علاوه بر حرکت چرخشی حرکت دورانی نیز دارند و به شاتون ها به وسیله یاتاقان ها متصل می شوند. در انتهای میل لنگ فلایویل متصل شده است که مانع از ایجاد لرزش های میل لنگ می شود. در طرف دیگر نیز چرخ دنده قرار دارد که میل بادامک را به حرکت در خواهد آورد.

روهام صنعت کار بازسازی میل لنگ، بلوک موتور و سایر تجهیزات چرخشی صنعتی را در کارخانه انجام می دهد. در این فرآیند، میل لنگ یا تجهیزات آسیب‌دیده با اسپری فلزی بازسازی و تعمیر می‌شود که شامل پاشیدن طیف وسیعی از فلزات بر روی سطح آسیب‌دیده و تبدیل به تغییر اندازه می‌شود. سختی مورد نیاز بر روی سطح بازسازی شده مطابق با مشخصات اصلی میل لنگ یا تجهیزات به دست می آید.

ما بسیاری از بازسازی میل لنگ را برای موتور، کمپرسور، پمپ یا سایر شفت های صنعتی انجام داده ایم.

صنایعی که ما کار می کنیم

نفت و گاز
کارخانه های سیمان
کارخانه های فولاد
نیروگاه های آبی
کارخانه کشتی سازی
توربین بخار و گاز
صنایع معدنی

روهام صنعت بازسازی جامع میل لنگ را ارائه می دهیم. دانش تخصصی و امکانات فنی به ما این امکان را می دهد که کل فرآیند بازسازی شفت را انجام دهیم. کارهای ما عبارتند از: سنگ زنی، پرداخت و متعادل کننده پویا. هر بازسازی با اندازه گیری های کنترلی به پایان می رسد، به طوری که مشتری می تواند مطمئن شود که پس از اتمام کار یک میل لنگ کامل دریافت می کند.

آسیب میل لنگ خرابی است که می تواند در اثر نصب نادرست یا روغن کاری ناکافی ایجاد شود. هر گونه نقص در این قسمت نیاز به تعمیر فوری دارد، زیرا میل لنگ یک جزء کلیدی در موتور است: میل لنگ اجازه می دهد تا حرکت رفت و برگشتی پیستون ها به یک حرکت چرخشی تبدیل شود که سپس به چرخ ها منتقل می شود. این قطعات تحت بار بسیار زیادی کار می کنند. اگر آنها آسیب ببینند، وسیله نقلیه دیگر نمی تواند به طور موثر حرکت کند. در این مورد، بازسازی میل لنگ ضروری است .

جنس میلنگ ها

جنس میل لنگ ها معمولا از ترکیب فولاد و کربن و یا آلیاژ های فولاد یا فلز هایی مانند کروم و نیکل ساخته می شوند. همچنین از وانادیوم برای خنک نگه داشتن سریع قطعه استفاده می شود. میل لنگ شبیه به رکاب دوچرخه است که برای اولین بار توسط مخترع ایرانی در سال 1200 میلادی اختراع شد. این مخترع بدیع الزمان جزری نام دارد که در دستگاه بالا بردن آب استفاده می شده است.

میل لنگ چگونه تولید می شود؟

بازسازی میل لنگ یکی از راه های جلوگیری از فرسایش و افزایش طول عمر این قطعه در تجهیزات می باشد. میل لنگ به دلیل اهمیت حرکتی در دستگاه ها و قطعه های صنعتی معمولا دچار فرسایش و خوردگی خواهند شد.

اما در خصوص نحوه تولید این قطعه باید گفت که میل لنگ محور اصلی موتور خودرو است. حرکت خطی و یا حرکت رفت و برگشتی پیستون های داخل سیلندر را به حرکت چرخشی تبدیل می کند. در ادامه این حرکت را به گیربکس انتقال خواهد داد.

نیروی وارده بر میل لنگ سبب لرزش و خمیدگی آن می شود به همین جهت برای متعادل سازی میل لنگ از هر لنگ یک وزنه آویزان می شود. در واقع این وسیله از وزنه های تعادل و محور های اصلی تشکیل شده است.

میل لنگ با عملیات حرارتی و آبکاری و در نهایت چکش کاری ساخته می شود به همین جهت دارای استحکام مکانیکی زیادی است.
در ساخت میل لنگ باید به مواردی چون عدم وجود تابیدگی، پیچیدگی و خراشیدگی عمیق توجه کرد. همچنین ریخته گری مناسب و مخروطی نبودن وسیله نیز مهم است. در نهایت باید به قوس کنار لنگ ها که باید از عمق مناسب برخوردار باشد توجه نمود.

هزینه تعمیر میل لنگ

هزینه بازسازی میل لنگ

اهمیت بازسازی میل لنگ در طول عمر این قطعه بسیار مهم است. موتور زمانی به تعمیر اساسی نیاز پیدا می کند که میل لنگ ها دچار سایش شده باشند. به همین جهت بازسازی میل لنگ در کارکرد موتور بسیار مهم است.

جایگزین کردن موتور جدید به جای موتور ساییده شده یکی از راه های تعمیر تاسیسات است. اما بازسازی میل لنگ به دلیل هزینه کم و به صرفه بودن و همچنین تاثیر مثبت داشتن در موتور مورد قبول واقع شده است.

موتور های بازسازی شده به معنی بازسازی میل لنگ و نیروی مجدد وارد کردن به این قطعه است. البته این بازسازی به صورت سفارشی در صنایع قبول می شود. موتور بازسازی شده با کیفیت قطعا ارزش خوبی برای سرمایه گذاری خواهد داشت.

البته که هزینه بازسازی موتور کمتر از هزینه تعویض آن است. با صرف هزینه برای بازسازی می توان تقریبا 50 درصد از هزینه تعویض موتور را صرفه جویی کرد. در نتیجه بازسازی موتور و میل لنگ برای صاحبان صنایع و تاسیسات در اولویت قرار دارد.

خدمات بالانس میل لنگ

پس از تراش دادن و بازسازی میل لنگ باید آن را بالانس داد. اما اهمیت این موضوع در چیست؟

تراش دادن میل لنگ به عنوان یک قطعه اساسی در انتقال نیرو تکنیک های مشخصی اعمال می شوند. بالانس شدن میل لنگ به تعداد سیلندر ها با یاتاقان ها درگیر می شوند. جفت به جفت باید با یکدیگر متمرکز شوند.

تراشکاری این قسمت بسیار مهم است. در صورتی که پس از عملیات تراشکاری میل لنگ بالانس نشود کل سیستم دچار ارتشاعات خواهد شد. با افزایش دور این ارتشاعات سرعت پیدا خواهد کرد. در این صورت مقدار ارتشاعات و قدرت تخریب آن ارتباط مستقیمی با مقدار نابالانسی میل لنگ دارد.

در کمترین مقدار آسیب این لرزش ها می تواند باعث خرابی های زودرس یاتاقان، قید بندی شاتون ها، قطعات پیستون شود. پس برای جلوگیری از خرابی میل لنگ آن را باید به طور استاتیک و دینامیکی بالانس نمود.

در نتیجه به عملیات متعادل نمودن حرکت میل لنگ بالانس کردن میل لنگ گفته می شود. بسیاری از گروه های صنعتی در بازسازی میل لنگ ها اقدام به بالانس کردن آن به دلیل اهمیت آن خواهد کرد.

انواع میل لنگ

در بازسازی میل لنگ بایستی به نوع و کاربرد آن توجه نمود. این نکته بسیار مهم است و در اجرای عملیات بازسازی بسیار موثر است. امروزه بیشتر میل لنگ های شناخته شده از نوع تخت می باشد.

میلنگ تخت

میل لنگ تخت دو. نوع موجود در موتورها می باشند. این دو نوع از قطعه میل لنگ دارای تفاوت های مهمی است. در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

میلنگ ضربدری

طراحی میلنگ ضربدری تقریبا در همه خودرو های وی8 ساخته شده در آمریکا استفاده می شود. در این مدل از میل لنگ چهار یاتاقان با زاویه نود درجه نسبت به همدیگر قرار دارند.

انتهای هر میلنگ یک علامت + وجود دارد که نشانه ضربدری بودن نوع آن است. این نوع با استفاده از ترتیب معمول انفجاری در وی 8 های جنرال موتور، موپار و بسیاری از وی 8 سری ایجاد می شود. به همین دلیل در روشن شدن ماشین های آمریکایی صدای پر قدرت موتور شنیده خواهد شد.

وزنه تعادلی در این نوع میل لنگ باعث شده است تا وجه تمایز آن با میل لنگ تخت باشد. این وزنه برای حفظ بالانس موتور استفاده می شود. به همین دلیل لرزش موتور در زمان استفاده کاهش پیدا می کند. همچنین باعث عملکرد نرم تر خودرو خواهد شد.البته این وزنه های تعادلی موجب افزایش جرم پیچشی خواهد شد. البته این نوع از میل لنگ ها برای پیشرانه هایی که به دور موتور بسیار بالا می رسند چندان مناسب نخواند بود.

میلنگ تخت

این نوع تخت مورد استفاده در موتور جدید 2/5 لیتری اولین نمونه از انواع میل لنگ است. استفاده از قطعه تخت بیشتر در صنعت خودرو سازی است. این مدل از میل لنگ دارای دو جفت یاتاقان است که زاویه فاصله آنها با یکدیگر 180 درجه می باشد.

از ناحیه مقطعی به این قطعه نگاه می کنیم حالت تختی دارند. جابجایی بین دو طرف موتور به صورت عقب و جلو صورت می گیرد. میل لنگ تخت به خاطر عملکردشان در دو موتور بالات در خودرو های مسابقه نیز به کار برده می شود.

کاربرد بازسازی میل لنگ

بدون تغییر شکل میل لنگ

میل لنگ استاندارد همراه با اندازه اصلی

سختی مورد نیاز برآورده می شود

هیچ شکافی روی سطح پیدا نشد

کاربرد بازسازی میل لنگ همانطور که گفته شد صرفه جویی در هزینه و به کارگیری دوباره موتور می باشد.در ساخت مجدد موتور یاتاقان های جدید میل لنگ همیشه مهم و ضروری است.زمانی که یاتاقان قدیمی برداشته می شود آن ها را از لحاظ سایش یا آسیب دیدگی غیر معمول مانند؛ پاک کردن، نمره زدن و بقایای جاسازی شده بررسی می کنند. همچنین حفره زدن و پوسته پوسته شدن نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

اگر سایش قطعه وجود داشته باشد این مسئله عادی است. در غیر این صورت ممکن است قطعه دارای آسیب دیدگی و یا مشکل اساسی باشد. باید قبل از نصب یاتاقان جدید این موضوع اصلاح شود. آلودگی خاک موجب از بین رفتن خرابی زودرس خواهد شد.

از دست رفتن فیلتر هوا، نشت هوا به داخل میل لنگ یا عدم تعویض صافی روغن و فیلتر از علت اصلی خرابی این قطعه می باشد.
همچنین در زمان بازسازی بایستی پمپ روغن عوض شود. پمپ های روغن با افزایش طول عمر فرسوده می شوند که باعث از بین رفتن فشار روغن خواهند شد. ممکن است در نهایت به بلبرینگ ها آسیب وارد نماید.

میل لنگ در زمان بازسازی هیچ آسیبی نخواهد دید و حرارت وارد شده به آن کنترل خواهد شد. بازسازی میل لنگ به وسیله متال اسپری انجام می شود. به این صورت که در عملیات پاشش متال اسپری تمامی حالات و حساسیت ها در نظر گرفته می شود.

کاربرد بازسازی میل لنگ در انواع شرکت ها و نیروگاه های مختلف است. خودرو سازی، راه آهن، کشاورزی و سایر صنایع بازسازی کاربرد دارد.

آبکاری کروم سخت میل لنگ

آبکاری کروم سخت یکی از بازسازی میل لنگ می باشد. کروم سخت به طریقه الکترولیز در محلولی با حداکثر دمای 54 درجه روی قطعه می نشیند. در نتیجه مانع از به وجود آمدن مشکلاتی همچون ترک و یا تاب روی میل لنگ می شود.کرو سخت دارای هفتاد راکول سخت می باشد و در خط تولید آن پرکار استفاده می شود. آبکاری کروم سخت به عنوان روشی تایید شده برای بازسازی میل لنگ می باشد. قطعات آسیب دیده و یا فرسوده توسط کاربران موتور شناخته شده است.

برای موتورهای کم سرعت زیر 500 و سرعت متوسط بین 500 تا 1000 و سرعت بالا بیشتر از 1000 دور در دقیقه اعمال خواهد شد.

تراشکاری میل لنگ

برای کاهش هزینه ها احتمال اینکه میل لنگ های دسته دوم تراشکاری شوند وجود دارد. برای بازسازی میل لنگ دست دوم تراشکاری این قطعه ها انجام خواهد شد. میلنگ های بسیار آسیب دیده ممکن است با یک جوشکاری قبل از انجام سنگ زنی تعمیر شوند.

تراش سطح خارجی قطعات فلزی با سطح مقطع دوار را تراشکاری می گویند. در تراشکاری میل لنگ به وسیله ابزار تراشکاری حول محور خود می چرخد. هدف اصلی تراشکاری ساخت انواع قطعات صنعتی است. قالب های مختلف با ابزار تراشکاری ساخته می شوند.

تعمیر میل لنگ

همانطور که گفته شد تعمیر و بازسازی میل لنگ با جوشکاری یا آبکاری و اسپری متال صورت می گیرد. تعمیر به دلیل حساسیت پوستی بدون جوش و بدون اعمال حرارت زیاد و تابیدگی میل لنگ صورت بگیرد.

حساسیت این قطعه بسیار بالا است و در صورتی که Crankshaft Reconstruction به درستی انجام نشود بر عملکرد آن تاثیر سو خواهد داشت. بایستی در تعمیر میل لنگ به این نکته توجه نمود که برای رفع عیب نباید ایرادی دیگر را برای آن به وجود آورد. همچنین اعمال دمای زیاد در تعمیر این قطعه باعث دفرمه شدن و تابیدگی میل لنگ خواهد شد.

علائم خرابی میل لنگ

میل لنگ یک محور ثابت و یک محور متحرک دارد که محور ثابت میل لنگ بر روی بلوک سیلندر و محور متحرک به شاتون متصل می شود. قابل ذکر است که بین بلوک سیلندر و میل لنگ و همین طور بین شاتون و محورهای متحرک میل لنگ یک قطعه واسطه به نام یاتاقان قرار دارد.

بین یاتاقان و میل لنگ یک لقی طبق استاندارد جهت روغن کاری طراحی شده است که هرگونه از دلایل زیر باعث یاتاقان زدن میل لنگ خواهد شد.

چگونگی خرابی میل لنگ (یاتاقان زدن) و دلایل آن :

1- استفاده از روغن بی کیفیت

2- ضعیف شدن و یا خرابی سیستم انتقال روغن (اویل پمپ) و نرسیدن روغن به میل لنگ و یا یاتاقان

3- کم یا زیاد شدن تولرانس و یا همان لقی بین میل لنگ و یاتاقان

4-وارد شدن ذرات خارجی (پلیسه) به مجاری روغن

5- بالارفتن بیشتر از توان (دور موتور)و فشار زیاد بروی میل لنگ

روشن نشدن خودرو گاهی نشان از قفل کردن میل لنگ می باشد. که خود دلیل بر بریدن میل لنگ که از دنده معکوس در سرعت بالا استفاده شده است، می باشد. همچنین بریدن شاتون ناشی از پیچ یا آلیاژ خارج از استاندارد است.صدای ناهنجار شبیه به ضربه زدن در زمان گاز دادن می باشد. بالانس نبودن میل لنگ و کارکرد خارج از مرکز آن و خرابی یاتاقان خودرو است. که دلیل آن استفاده از روغن موتور استاندارد و یا نقص در سیستم روغن رسانی است.

روغن ریزی در هر دو سر میلنگ ناشی از خرابی کاسه نمد می باشد. در همه حالات نیاز به بازسازی میل لنگ برای به کارگیری موتور است.بازسازی میل لنگ یکی از حالت های تعمیر و بکارگیری دوباره این قطعه در موتور های الکتریکی است. بازسازی به دلیل اهمیت و به صرفه بودن آن بسیار مورد استقبال کاربران موتور ها می باشد. در نتیجه استفاده از این روش در سال های اخیر گسترده تر شده است. برای انجام این مهم به بهترین شکل به گروه های صنعتی با سابقه بالا رجوع کرد.

بازسازی میل لنگ به روش متال اسپری

بازسازی میل لنگ از حساسیت و مهارت بسیار بالای برخوردار است . در روش های قدیمی و سنتی میزان کسری سایز میل لنگ را با استفاده از روش جوشکاری جبران نموده و باعث وارد شدن تنش یا شوک حرارتی (گرفتن آب میل لنگ) و سپس طی زمان بسیار کم میل لنگ کارایی خود را از دست داده و باعث ترک روی میل لنگ و نهایتا شکست می شود.
اما در روش بازسازی به روش متال اسپری هیچ گونه تنش یا شوک حرارتی به قطعه وارد نمی شود و می توان تمامی میل لنگ های چدنی و یا میل لنگ فورج را بازسازی نمود .

مزایا و معایب و محدودیت های بازسازی میل لنگ به روش جوشکاری نسبت به روش متال اسپری

1-در روش جوشکاری حرارت وارده به قطعه 3200 درجه سانتی گراد می باشد و باعث تنش و شوک و تابیدگی میل لنگ می شود اما در روش متال اسپری حرارت وارده از 200 درجه تجاوز نخواهد کرد.

2- بازسازی میل لنگ های چدنی در روش جوشکاری غیر ممکن بوده ولی در روش متال اسپری هیچ محدودیتی از لحاظ جنس میل لنگ وجود ندارد.

3- سختی بسیار بالای میل لنگ بازسازی شده به روش متال اسپری که دلایل به وجود آمدن آن ساختار مارتنریتی بروی سطح میل لنگ می باشد که در روش جوشکاری این سختی وساختار را نخواهید داشت.

4.3/5 - (50 امتیاز)

23 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • هزینه های بازسازی و ساخت میل لنگ به چه نحوی میباشد

    پاسخ
  • سلام من میللنگ پاترول ۶سیلنداستاندارددارم که فقط یکی ازخانه هاش یاتاق زدتقریبی چقدهزینه دارد

    پاسخ
  • عباس زاده
    ژوئن 12, 2022 10:00 ق.ظ

    چه مواردی باعث میشه تا میل لنگ دچار خرابی بشه و نیاز با بازسازی داشته باشه

    پاسخ
    • مدیر سایت
      ژوئن 14, 2022 1:27 ب.ظ

      کار کردن بیش از حد میل لنگ و همچنین نرسیدن روغن به میل لنگ که بدلیل اویل پمپ است از دلایل خرابی و خوردگی آن میباشد.

      پاسخ
      • مهدی دوراندیش
        ژوئن 30, 2022 6:46 ب.ظ

        سلام میخواستم بدونم میلنگ که یخاطریاتاقان زدن خط افتاده سنگ بزنیم بهتره یاجوش زیرپودری بعد زنگ بزنیم ممنون

        پاسخ
  • میخواستم بپرسم شما همه میل لنگ ها رو بازسازی میکنید ؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر آیا کیفیت میل لنگ بعد از بازسازی از بین نخواهد رفت؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      اکتبر 8, 2022 10:35 ق.ظ

      با توجه به اینکه با پوشش متال اسپری بازسازی انجام میشود کیفیت آن از بین نخواهد رفت.

      پاسخ
  • سلام آیا میلگ تراش خورده میشه به سایز استاندارد برگرده

    پاسخ
  • چقدر زمان میبره تا میل لنگ بازسازی و تعمیر بشود ؟

    پاسخ
  • سلام میلنگ هیوندا مایتی دارم دوم بوده الان یاتاقان زده یک خانه میخواستم ببینم قابل تعمیره و در صورت تعمیر چقد ضمانت داره

    پاسخ
  • آیا میلنگ پاترول شیش سیلندر سایز پنجاه چند سال امر دارد و آیا می توان به موتور فشار اورد در آفرود؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر…ساکن شیرازم ..آیا در شهر شیراز هم نمایندگی بازسازی میل لنگ دارید؟؟؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر میل لنگ موتور هم بازسازی میکنیین ؟ موتور دورش تا ۱۷ هزار دور در دقیقه میرسه و اگر بازسازی بشه ایا ضمانتی هست که در دور بالا با روغن استاندارد دوباره یاتاقان نزنه؟

    پاسخ
  • سلام اگر میلنگ تراش بخوره
    اندازه یاتاقان چقدر باید باشه تا میلنگ روی یاتاقان گردش نکنه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
تماس با مدیریت