بازسازی ترکیدگی سیلندر | هزینه بازسازی ترکیدگی سیلندر

بازسازی ترکیدگی سیلندر

ترکیدگی سیلندر یکی از بدترین اتفاقاتی است که در قسمت موتور خودرو روی می دهد. برای بازسازی ترکیدگی سیلندر لازم است ابتدا بررسی کنید که این مشکل در کدام قسمت سیلندر روی داده در بیشتر مواقع لازم است که این قطعه عوض شود اما چون هزینه های تعویض قطعه تا حدودی بالاست بیشتر صاحبان خودرو ترجیح می دهند تا این مشکل را با تعمیرات لازم رفع کنند.

بازسازی سرسیلندر

بزرگترین مشکل در بازسازی سرسیلندرها سایش ساقه سوپاپ است. به طور کلی، سرهای استفاده شده دارای راهنمای شل هستند که به سوپاپ ها اجازه می دهد تا به صورت جانبی نسبت به صندلی سوپاپ حرکت کنند. این حرکت تمایل به ضربه زدن صندلی‌ها دارد و وضعیت آنها را بدتر می‌کند، و همچنین باعث کاهش آب‌بند تحت فشار سیلندر می‌شود. راهنمای شل به دریچه‌ها فضای بیشتری برای حرکت می‌دهند که باعث از بین رفتن مهر و موم‌های راهنمای سوپاپ می‌شود. از این توضیحات کوتاه، باید مشخص شود که مجموعه ای از سوپاپ هادی که به درستی نصب و پاکسازی شده اند در فرآیند ساخت ضروری است.

کلید هر بازرسی خوب و چک کردن ترک این است که سر سیلندر کاملا تمیز و خشک باشد. اپراتور باید از نقطه ای که ترک شکل گرفته آگاه باشد. اگر سر سیلندر را سندبلاست کرده اید. حتما از پودر تیره تر استفاده کنید تا ترک ها را راحت تر ببینید. روش خشک همچنان بهترین و کارآمدترین روش برای انجام صحیح و سریع کار است.

اگر متوجه شدید که سر سیلندر واقعاً ترک خورده است، لزوماً به این معنی نیست که سر سیلندر باید دور انداخته شود. روهام صنعت با استفاده از جوشکاری سرسیلندر چدنی، سرسیلندر شما را به صورت حرفه ای و با هزینه ای بسیار کمتر از خرید سرسیلندر جدید جوش داده و بازسازی میکند.

این کارگاه های جوشکاری چدنی می توانند سر سیلندرها، بلوک ها، جعبه های انتقال و محفظه های درایو نهایی را جوش دهند. تقریباً هر چیزی که از چدن ساخته شده باشد. . این بدان معنی است که باید برای تعمیر یا بازسازی ان اقدام کنید.

 

سیلندر چیست؟

تمام افرادی که دارای خودرو هستند حتما با عبارت هایی از قبیل سوختن واشر سر سیلندر، بازسازی ترکیدگی سرسیلندر، کف تراشی سر سیلندر و … آشنا هستند؛ اما بیشتر افراد اصلا به این قطعه و کارایی آن آشنایی ندارند و نمی دانند که چه مشکلاتی در خودرو مربوط به این قطعه می شود.

سر سیلندر یکی از قسمت های اصلی سیلندر است که بر روی موتور قرار گرفته شده است بر روی سرسیلندر مجموعه ای از سوپاپ و مانیفولد ها مونتاژ شده است؛ اما زمانی که این قطعه مهم دچار آسیب می شود بهترین راهکار تعویض است چون بازسازی و ترمیم موقتی خواهد بود و به احتمال زیاد دوباره سر سیلندر دچار ترک خوردگی خواهد شد.

اجزای سیلندر

در پاره ای از مواقع بازسازی ترکیدگی سیلندر مربوط اجزای و متعلقات است. ساختار سیلندر از تعداد بالایی از قطعات جانبی تشکیل شده است که وجود عیب در هر کدام نیاز به بازسازی و تعمیر فوری دارد. این قطعات شامل مانیفولدهای دود و گاز، سیستم سوپاپ، میل سوپاپ، درب سوپاپ، شمع، ترموستات، واشر، دلکو، پمپ بنزین، انژکتور و ریل سوخت است. علائم خرابی هر کدام از این قطعات متفاوت است که در صورت ترک خوردگی یا خرابی عملکرد خودرو تحت تاثیر قرار می گیرد و لازم است که در اسرع وقت تعمیر انجام شود.

جنس سیلندر

برای ساخت سیلندر از موارد مرغوب و باکیفیتی استفاده شود تا طول عمر آن ها افزایش پیدا کند. اگر ساخت و بازسازی ترکیدگی سیلندر با مواد نامرغوب انجام شود دوام چندانی نخواهد داشت. مواد اولیه برای ساخت سرسیلندر الیاژهای الومینیوم و الیاژهای اهن است که با قالب گیری و به صورت تزریقی و ریختگی تولید می شوند. امروزه سیلندرها به صورت چند لایه و محکم ساخته می شوند تا توانایی بیش از دوبار تراشکاری را داشته باشند.

دلایل ترکیدگی سیلندر

دلایل متعددی باعث ترکیدگی سیلندر یا بلوک سیلندر می شوند که لازم است به محض تشخیص نسبت به تعویض یا بازسازی ترکیدگی سیلندر اقدام کرد. عمده دلایلی باعث به وجود آمدن این مشکل می شوند شامل گرم شدن بیش از حد موتور، سرد شدن بیش از حد بدنه سیلندر و سرد و گرم شدن‌های ناگهانی است.

البته دلیل ترکیدگی سیلندر تنها به این موارد خلاصه نمی شود و در برخی مواقع وارد آمدن ضربه به بلوک سرسیلندر باعث ضربه دیدن آن می شود.

راه تشخیص ترکیدگی سیلندر

بازسازی ترکیدگی سیلندر زمانی انجام می شود که با یک روش فنی مناسب اطمینان حاصل کنید که سیلندر آسیب دیده است. مشکلات سیلندر خود را با علائمی از قبیل مخلوط شدن آب و روغن، ریپ زدن خودرو و دیر روشن شدن آن، خارج شدن بخار آب از اگزوز و … نشان می دهد؛ اما برای تشخیص دقیق اینکه مشکل خودرو ناشی از ترکیدگی سیلندر است باید شمع های سیلندر باز شوند.

بعد از باز شدن شمع ها، باید از یک فشار سنج، فشار داخلی سیلندرها تک به تک اندازه گیری شود. اگر خانه های مختلف سیلندر فشارهای مختلفی داشته باشد ممکن است مشکل از ترک خوردگی داخل سیلندر باشد؛ اما اگر کل خانه ها افت فشار داشته باشند ممکن است مشکل سرسیلندر یا واشر سرسیلندر باشد.

کاربرد سیلندر ها چیست؟

قبل از Cylinder repair لازم است تا با کاربرد این قطعه و نقش حیاتی آن در موتور خودرو آشنا شوید. این قطعه فلزی که روی سیلندر پیچ می شود دارای کاربردهای زیر است:

نقش عایق بندی سیلندر را بر عهده دارد.

باعث ممانعت از خروج گاز از سیلندر می شود.

در زمان مناسب امکان تزریق موقت سوخت به درون سیلندر و خروج دود از محفظه‌ احتراق را فراهم می‌کند.

تعمیر و بازسازی سیلندر

بازسازی ترک خوردگی سیلندر یکی از مراحل تعمیر آن است اما چه زمانی از این روش استفاده می شود و تکنیک های رفع این مشکل کدامند؟

از رایج ترین مشکلاتی که برای سیلندرها پیش می آید شامل ترک خوردگی، تاب دیدگی، کربن گرفتن، گشاد شدن گیت سوپاپ، سوختن و خرابی سوپاپ است که برای رفع هر کدام از این مشکلات راه حل هایی وجود دارد.

اگر کف سیلندر دچار تاب خوردگی شده باشد از کف تراشی سیلندر برای رفع عیب استفاده می شود. فرآیند تراش حتما باید توسط افراد حرفه ای انجام شود چون عدم تخصص باعث افزایش معایب تراش سیلندر که شامل کاهش عمر سیلندر، آسیب به سایر قطعات، نقص در عملکرد خودرو و … خواهد شد.

امروزه برای تعمیر و بازسازی سیلندرها از متال اسپری سیلندر استفاده می شود. روش متال اسپری هیچ گونه آسیبی به قطعات خودرو وارد نمی کند و به صورت کاملا اصولی باعث استاندارد شدن قطعات می شود. این محصول از لحاظ کارکرد و چسبندگی تست ها و آزمایش لازم را پشت سر گذرانده و عملکرد آن موفقیت آمیز بوده است. هزینه بازسازی ترک خوردگی سیلندر با متال اسپری بسیار کمتر از دوختن، جوش زدن و تعویض است.

زمانی که کف تراشی برای یک بار روی سیلندر انجام می شود دیگر برای دفعات بعدی امکان انجام این روش وجود ندارد و سیلندر سایز اصلی خود را از دست می دهد. با متال اسپری می توان سیلندر را به سایز اولیه و نرمال خود بازگرداند.

تاب خوردن سیلندر چه علائمی دارد؟

در کنار بازسازی ترکیدگی سیلندر، تاب خوردگی هم یکی از مشکلاتی است که در اثر باز و بسته نمودن غلط سیلندر زمانی که گرم است و یا اینکه پیچ ها نامیزان بسته شده اند. تاب خوردگی در اثر سوختن واشر سرسیلندر و گرم شدن بیش از اندازه ی موتور هم به وجود می آید.

علائمی که نشان از تاب دیدگی سیلندر دارد شامل سوختن مکرر واشر سرسیلندر، دیر روشن شدن موتور و دیر کار کردن آن، گرم شدن بیش از اندازه موتور، مخلوط شدن آب و روغن، کمپرس و … است.

تعمیر تاب خوردن سیلندر

تاب خوردن سیلندر مانند ترک خوردگی آن قابل تعمیر است. در بازسازی ترک خوردگی از روش های مانند متال اسپری استفاده می شود اما در تاب خوردگی از سیلندر تراشی استفاده می شود.

برای کف تراشی سیلندر از دستگاه های مخصوصی استفاده می شود و بهتر است این کار توسط تکنسین های حرفه ای انجام شود تا باعث مشکلات دیگری نشود. معمولا برای یک تا دو بار می تواند مشکلات را با کف تراشی رفع کرد و بعد از آن درصد تاب خوردگی رفته رفته بیشتر خواهد شد و ناچارا باید سیلندر تعویض کرد.

خوردگی سیلندر و بازسازی آن

علاوه بر بازسازی ترکیدگی سیلندر، خوردگی هم یکی از اتفاقاتی است که رخ می دهد و نیاز به بازسازی و تعمیر ضرورت پیدا می کند. خوردگی زمانی رخ می دهد که مجاری اب و روغن از بین برود. به طور معمول خوردگی های با درصد پایین توسط چسب یا خمیر های مخصوص رفع می شوند؛ اما گاها خوردگی به دلیل طول عمر بالای سیلندر است و دیگر تعمیر جوابگو نیست و ممکن است دوام چندانی نداشته باشد پس بهترین راه تعویض سیلندر است.

اقدام به تعویض و بازسازی در صورت مشاهده خوردگی باید سریعا انجام شود بی توجهی به این موضوع باعث نزدیک شدن اتاق احتراق و کانال های آب به هم می شود.

کربن گرفتن سیلندر

کربن گرفتن سیلندر همانند دیگر مشکلات رایج در سیلندر نیاز به تعمیر و بازسازی دارد. در کنار بازسازی ترکیدگی مشکل کربن گرفتگی هم با چند راهکار موثر رفع می شود. جمع شدن مقدار بالای دوده در محفظه احتراق را کربن گرفتگی می گویند. داخل محفظه احتراق به دلیل احتراق های که انجام می شود، دوده جمع می شود و هر چه حججم دوده بیشتر شود حجم محفظه ی احتراق کوچک می شود.

روغن سوزی، عدم عملکرد صحیح صافی هواکش و گرفتن لوله اگزوز از جمله مشکلاتی است که باعث ازدیاد دوده و به اصلاح کربن گرفتگی می شود. کف تراشی می تواند مشکل کربن گرفتگی را رفع کند.

از جمله علائمی که نشان می دهد سیلندر دچار کربن گرفتگی شده است شامل پت پت کردن موتور در سربالایی و یا زیاد ضربه زدن موتور خودرو و دیر خاموش شدن بعد از بستن سوئیچ است. عدم توجه به این علائم باعث ازدیاد حجم کربن در اتاق احتراق می شود و انفجار خودسوزی و بالا رفتن کمپرس موتور ماشین می شود.

راه های جلوگیری از شکستن سیلندرها

قبل از اینکه با بازسازی ترکیدگی سیلندر مواجه شوید بهتر است راهکاری لازم برای پیشگیری از این مشکل را انجام دهید. ترکیدگی در بیشتر مواقع قابل پیشگیری است اگر راننده حرفه ای باشد می تواند به راحتی نقص های فنی خودرو را تشخیص دهد و در کوتاه ترین زمان ممکن آن ها را رفع میکند.

به طور مثال زمانی که دمای بالا باعث ترک خوردگی سیلندر می شود راننده به راحتی می تواند قبل از این اتفاق آمپر دمای آب خودرو را چک کند و اگر از محدودی نرمال خود خارج شد باید برای خنک کردن خودرو اقدامات لازم را انجام داد و برای بررسی های بیشتر به مکانیک مراجعه کرد.

یکی از دلایل عمده ی ترک خوردن بلوک سیلندر دمای بالای هواست و این مشکل در شهرهای شلوغ و گرم بیشتر دیده می شود. تابستان های گرم و فشاری که به آمپر خودرو وارد می کند به راحتی باعث ترک خوردگی آن می شود پس چک کردن مداوم سرسیلندرها می تواند تا حدودی از ایجاد این مشکل بکاهد.

چرا سیلندر نشتی پیدا می‌کند؟

زمانی که نشتی روغن از بالای موتور باشد مشکل از سیلندر است که دلیل این امر خرابی در کف ،یا خرابی واشر،یا ترکیدگی بلوک سیلندر می باشد. بازسازی ترکیدگی سیلندر تا حد زیادی می تواند مشکل نشتی را رفع کند.

روغن ریزی در خودرو به دلایل متعددی ممکن است به وجود بیاید که ابتدا باید تمام مکان ها و قطعات مانند لوله های انتقال، واشرها یا مخزن های موجود چک شوند و سپس بازسازی یا تعویض انجام شود.

چه راهکارهایی برای پیشگیری از خرابی های سیلندر وجود دارد؟

بازسازی ترکیدگی سیلندر زمانی روی میدهد که فرد بی توجه به عیوب ماشین همچنان از آن استفاده کرده است. اگر شما برخی از نکات را رعایت کنید هیچ وقت هیچ یک از مشکلات مربوط به سیلندر را تجربه نخواهید کرد و عمر طبیعی خود را طی خواهد کرد.

البته تجربه نشان داده که بیشتر افراد هیچ دانشی در خصوص علائم خرابی خودرو ندارد و همین عامل سبب می شود که نسبت به این موضوع بی توجه باشند.

حفظ و نگهداری اصولی از اجزای موتور برابر با سالم ماندن آن است که مهمترین اصل توجه به کیفیت کارکرد سیستم های روغنکاری و خنک کاری است.

خنک کاری خودرو بر عهده ی قطعاتی از قبیل از فن، رادیاتور، پمپ آب و سنسوردرجه حرارت است که اگر این اجزا به درستی کار نکنند باعث بالا رفتن دمای موتور خودرو می شود.

بالا رفتن دمای موتور

همانطور که گفته شد یکی از دلایل عمده خرابی سیلندر بالا رفتن دمای موتور است که علاوه بر آن باعث خرابی واشر سر سیلندر، پیستون ها و شاتون ها می شود.

پس برای پیشگیری هر علامت کوچکی را هم بررسی کنید تا با بازسازی رفع شود و کار به تعویض و هزینه های بالا نکشد.

اصلاح نمودن شیوه ی نگهداری از خودرو یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از عیوب سیلندر است. به طور مثال زمانی که موتور خودرو برای مدت طولانی خاموش بوده و سرد است قطعات سیلندر آمادگی لازم جهت انبساط ناگهانی را ندارند و هنگام روشن شدن خودرو بهتر است است چند دقیقه ای منتظر بمانید تا خودرو گرم شد و از گاز دادن زیاد اجتناب شود.

هر چه شما مرتبا سیستم های روغن کاری و خنک کاری را چک کنید احتمال خرابی سیلندر را کاهش می دهید و عمر و قطعات جانبی دیگر را افزایش می دهید.

بازسازی ترکیدگی سیلندر زمانی انجام می شود که سیلندر به دلیل مشکلاتی از قبیل ضربه، تغییرات ناگهانی دما، گرم شدن بیش از حد موتور و سرد شدن بیش از حد بدنه سیلندر دچار ترک می شود. ترک خوردگی اگر کوچک باشد به راحتی می توان با روش های جایگزینی چون متال اسپری رفع شود ولی اگر چند بار بازسازی شده باشد نیاز به تعویض سیلندر خواهد بود.

4.6/5 - (36 امتیاز)

35 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • چه مواردی باعث ترک خوردن سیلندر و تعمیر آن میشود؟

    پاسخ
    • عواملی چون گرم شدن بیش از حد موتور،سرد شدن بیش از حد بدنه سیلندر و مواردی چون ضربه خوردن به سرسیلندر یا بلوک سلندر میتوان باعث ترک خوردن بشود.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر سیلندر خودروی من شکسته میخاستم بپرسم هزینه بازسازی سیلندر به چه عواملی بستگی دارد

    پاسخ
    • مدیر سایت
      جولای 11, 2022 1:26 ب.ظ

      بستگی به میزان شکستگی و زمان تعمیر داره لطفا به شماره واتس اپ پیام بدهید تا کارشناس ما در این مورد توضیحات مربوط را به شما اعلام کنند.

      پاسخ
  • تقی پور از اسلامشهر
    جولای 24, 2022 10:08 ق.ظ

    بازسازی سیلندر به چه روشی انجام میشود؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      آگوست 13, 2022 9:24 ق.ظ

      به روش متال اسپری چون یک روش جدید هستش و کیفیت بازسازی قطعات را بالا میبرد.

      پاسخ
  • چقدر زمان میبره تا سیلندر ترک خورده بازسازی و تعمیر بشود ؟

    پاسخ
    • بعد از بازدید و بررسی زمان و هزینه انجام کار مشخص خواهد شد برای هماهنگی لطفا تماس بگیرید.

      پاسخ
      • سلام من سیلندرم ترک مویی برداشته اگر کارشناسی هست لطفا بامن تماس بگیره ماشینمو ببرم پیشش09172342360مرتضی

        پاسخ
        • مدیر سایت
          ژوئن 19, 2023 2:22 ب.ظ

          سلام وقت بخیر اگر زحمتی نیست با شماره 09124583447 اقای پورمحمدی تماس بگیرید با تشکر

          پاسخ
  • سلام سیلندر ماشین من به اندازه 7 سانت مو ترک داره چیکارش کنم

    پاسخ
    • سلام لطفا تماس بگیرید یا در واتس اپ پیام بدهید توضیحات لازم خدمت شما داده بشود

      پاسخ
  • منتظری از کرج
    ژانویه 10, 2023 1:43 ب.ظ

    آیا امکان تعمیر بلوک سیلندر ترک خورده است ؟

    پاسخ
    • بله امکان تعمیر و بازسازی بلوک سیلندر هست -میزان خرابی سیلندر را ارسال کنید تا هزینه و مدت زمان انجام آن خدمت شما اعلام بشود.

      پاسخ
      • سلام بیخشید میخواستم ببینم میشه جای پیچ های دست موتور روی سیلند و سر سیلند که شکسته را باز درست کرد

        پاسخ
  • سیلندر ماشینم ترک خورده و چسب خمیری زدم اما بعد از یه مدت باز از همون ناحیه نشتی آب میده چیکار کنم. آیا چسب قوی برای جلو گیری از نشتی آب اساسی وجود دارد؟

    پاسخ
  • سلام سلندر ماشینم ترک داره روغن نشت میکنه میشه بدون باز شدن موتور درستش کرد

    پاسخ
  • میشه لطفا با من تماس بگیرید؟
    ۰۹۱۹۳۲۵۶۴۵۴

    پاسخ
  • مجید اسماعیل پور
    آوریل 16, 2023 3:03 ب.ظ

    سلام و خسته نباشید
    به شماره همراه اعلام شده در سایت شما تماس گرفتم و پاسخ داده نشد. سیلندر ماشینم بعد از تعویض سرسیلندر، دچار ترم مویی شده و آب رادیات بیرون می ریزد. برای رفع مشکل می خواستم راهنمایی کنید و همچنین برآورد هزینه انجام دهید.

    پاسخ
    • مدیر سایت
      می 10, 2023 1:58 ب.ظ

      سلام وقت بخیر لطفا شماره تماس بزارید تا کارشناس ما با شما تماس بگیرن

      پاسخ
  • با سلام سیلندر خودرو من دچار ترک شده شماره تماس۰۹۱۶۴۷۸۰۸۰۳

    پاسخ
  • عرض سلام .سیلندر ۲۰۶ترک و نشت آب .آیا قابل احیا می‌باشد .۰۹۱۲۱۷۷۴۹۸۵

    پاسخ
    • مدیر سایت
      جولای 3, 2023 1:20 ب.ظ

      سلام لطفا در واتس اپ پیام بگذارید با شما تماس میگیریم

      پاسخ
      • با درود ، ام وی ام ایکس ۳۳ قدیمی دنده ، مدتیست آب کم میکنه چندین مرتبه سرسیلندر باز کردیم ،سرسیلندر و بلوک هردو را سنگ زدیم ولی باز آب کم میکرد در نهایت تشخیص دادند که باید سرسیلندر تعویض شود اما متاسفانه با تعویض سرسیلندر مجدداً کسری آب بیشتر شده و اکنون نظر دوستان بر اینست که بلوک ترک داره ، کجای سیلندر و چه مقدار مشخص نیست آیا راه حلی داره؟ لطفاً کمکم کنید
        دیر روشن میشه ، موقع شتاب ریپ میزنه ، درب روغن شیری شده و از اگزوز بخار فراوان و آب خارج میشود

        پاسخ
        • مدیر سایت
          مارس 14, 2024 11:36 ق.ظ

          سلام و درود اگر بتوانید ماشین رو برای بررسی و بازدید بیاورید بیشتر میتونم کمکتون کنم

          پاسخ
  • سلام ماشین پارس موتور تیو فایو از پشت سیلندربین دوتا پولکی نشتی آب میده میگن ترک مویی برداشته راه کارش چیه باید چکارش کنیم

    پاسخ
  • سلام سیلندر نیسان و بین پیستون 3و4جوش زدن دفعه اول که واشر سر سیلندر سوخت از همون جا بود اندازه ی میل از بلند تر بود اونو صاف کردیمو. واشر گذاشتیم دوباره از همون جا واشر سر سیلندر سوزونده بنظرتون سیلندر جواب میده یانه ؟

    پاسخ
  • سلام. ماشین من روا مدل ۸۷ می‌باشد.زیر موتور از بغل پیچهای استارت ترک دارد و روغن میدهد. آیا باید موتور باز شود. راه حل چیست؟؟ ۰۹۰۲۴۴۰۶۹۴۴

    پاسخ
  • سیلندر ۲۰۶ زربه خورده دسته متور سمت شاگرد کنده شده از سیلندر تیپ دو میشه جوش داد

    پاسخ
  • سلام مکانیک هنگام بستن سر سیلندر به اشتباه پیچ ها رو جابجا بسته یعنی پیچ پایه بلند رو جلو بسته به همین دلیل فشار به سیلندر زیر پیچ وارد شده و ترکیده بطوری که وقتی از رادیاتور آب بریزیم از اطراف واتر پمپ آب خارج شده و به احتمال زیاد ترک به منافذ و مجرای آب و روغن رسیده و موتور آب روغن قاطی کرده رنگ روغن شیری شده آیا ترمیم این قسمت با جوش آرگون دوام خواهد داشت یا اینکه سیلندر مرخص است و باید تعویض بشه البته مکانیک سیلندر رو به تراش کار برای جوش فرستاده حالا نمیدانم آیا این کار بدرد بخور هست یا اینکه کار اشتباهه ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
تماس با مدیریت